Introductieweek - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lisa - WaarBenJij.nu Introductieweek - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lisa - WaarBenJij.nu

Introductieweek

Blijf op de hoogte en volg Lisa

13 April 2015 | Indonesië, Ubud

Goedemorgen!

Allereerst mijn excuses voor de vertraging van deze blog. Ik heb elke dag bijgehouden in mijn dagboek, maar helaas nog geen tijd gehad om er een blog van te maken. Nu is mijn blog dus wel ultra lang, dus bereid je maar voor. Hierbij in ieder geval dus de blog. Wat een week, wat een week! Wat een achtbaan van gevoelens en zoveel nieuwe dingen!
Zondag vijf april werd ik dus opgehaald en naar mijn vrijwilligershuis gebracht. Wat vond ik dat stiekem spannend! Uiteindelijk ging ik met backpack en rugzak lopend (tien minuten) naar de Bintang supermaket. Wat een drama! In ieder geval met de superwarme zon. Als ik over 1.5 maand weer op pad ga, hoop ik dat er al wel wat flesjes op zijn, dingetjes die ik kan weg gooien etc….
Eerst was ik bang dat ik verkeerd zou zitten, maar dat was gelukkig niet zo. Bij aankomst was Chloë (een meisje uit Engeland) er al. Met haar heb ik een tijdje gekletst, aangezien ik lekker op tijd was. Vervolgens kwamen er nog drie meiden aan en met z’n vijven werden we in een busje gezet en naar Ubud gereden. De andere meiden (Katja, Marloes en Sophie) waren hartstikke aardig. De reis naar Ubud was wel chaotisch: veel bochten, steile afdalingen en beklimmingen. Al gauw kwamen we aan bij de partnerorganisatie, waarna we nog een stuk mochten lopen naar ons vrijwilligershuis (zonder zware tassen gelukkig). Bij het vrijwilligershuis werden we meteen naar onze kamers gebracht. Ik zit nu met Katja, Marloes en Sophie, een geheel Nederlandse kamer!! Dat is wel fijn.
Ik slaap in het rechterbovenste stapelbed. We hebben een mooie badkamer en een mooi balkon. Na het eten heb ik de hele avond met vrijwilligers van over de hele wereld gepraat. Van nieuwelingen die net aankwamen tot gevorderden die er al zes weken zaten. Erg leuk om over hun ervaringen te horen!

Maandag:
’S ochtends werd ik echt rot wakker. Ik had verschrikkelijk geslapen. Om 22u lagen we al in bed, maar ik kon gewoon niet in slaap komen. Ik geloof dat ik pas om 13u sliep en om 7:30 ging de wekker alweer. Er zit een grote kuil in mijn bed, als ik me ook maar een beetje beweeg kraakt het verschrikkelijk en we hebben een fan die niet zo goed werkt maar wel ontzettend veel geluid maakt. Ook werd ik door de opkomende zon om 6u al wakker… Ik voelde me dan ook echt rot en zat er zeker over na te denken om mijn kamer te upgraden. Dan heb ik tenminste een tweepersoonsbed zonder me zorgen te maken over anderen, mijn eigen privacy (ik ben er achter gekomen dat ik daar toch wel heel erg op ben gesteld!) en een betere fan waarschijnlijk, en een bureau, een kledingkast en een mooie veranda!
In de ochtend gingen we wandelen naar Ubud center (wij zitten er net buiten). Dus de wandelschoenen aan en lekker op pad gegaan. Het is ongeveer 20min lopen naar het centrum. We hebben als eerste het paleis van de koning bezocht (je kon alleen de tuin bekijken), maar het was wel interessant om te horen dat de koning gewoon net als het lokale volk de markt af gaat en veel buitenshuis is. Daarna zijn we doorgelopen naar monkey forest. Een bos vol met apen, maar dan ook echt veel apen. Ik was wel bang dat er eentje op me zou springen, maar er werd duidelijk aangegeven dat je dan gewoon rustig maar vastberaden moet weglopen en dat hij dan vanzelf weer van je af zou gaan. Vanaf die ochtend had ik veel contact met Cecilia, een meisje uit Denemarken met wie ik het heel goed kan vinden. Er sprong dus een aap op haar maar zij vond het helemaal geweldig. Zelf was ik wel opgelucht toen we er weer uit waren en er niets naars was gebeurd, sommige apen keken je namelijk heel evil aan….
Na de lunch kregen we Balinese cultuurles. Hier werd ons de Balinese gebruiken uitgelegd. Zoals wat je bijvoorbeeld het beste kunt doen als er een oud persoon langs loopt (jezelf excuseren), dat je altijd moet glimlachen en begroeten (wat ik eigenlijk altijd al standaard doe gelukkig), over het gebruik van een sarong (een grote sjaal om je lichaam te bedekken) en er werd uitleg gegeven over alle offers die de Balinezen minimaal drie keer per dag geven. Zo maken de Balinezen elke dag iets wat ze voor hun winkel neerleggen, om god te bedanken voor alles en zodat ze een goede (verkoop)dag zullen hebben. Je ziet deze echt overal in de winkelstraat voor de deuren van winkels en erop stappen lijkt me ook erg respectloos. Aangezien de stoepen ook erg smal zijn moeten we erg goed op letten.
Na het diner (noodles, erg lekker) hebben we nog een traditionele Balinese dans bijgewoond. Dat was heel erg interessant en mooi om te zien, maar het duurde wel nog iets te lang. Ter afsluiting hebben we vervolgens nog met wat vrijwilligers op ons mooie balkonnetje gechilled. Ook had ik van Chloë nog een oogmasker gekregen, dus ik hoopte dat ik veel beter zou slapen.

Dinsdag
Mijn tweede introductiedag!! Ik had allereerst echt super goed geslapen met mijn slaapmaskertje op!!!! Voelde me ook zo goed en uitgerust ’s ochtends. Om 8u gingen we uit bed, ontbijten en om 10u hadden we Balinese taalles! Met 26 personen ongeveer in een kringetje liet onze begeleider onze woorden zien, welke we vervolgens uit ons hoofd moesten leren en ook nog over overhoord werden! We begonnen met goedemorgen, goedemiddag en goedenavond. Ze hebben vijf verschillende begroetingen per dag.. Selemat pagi, selamat siang, selamat soire, selemat malam, selamat tidur. Moeilijk om te onthouden en onderscheiden, maar na de les heb ik het meteen uitgeprobeerd en de locals leken erg enthousiast. Vervolgens leerden we het alfabet (eigenlijk net als bij ons) en we leerden als laatste standaardzinnen. Het was een leuke les. Na de les hadden we drie uur vrij, rond 15u kregen we Balinese kookles. Dit viel mij erg tegen. Wij mochten het snijwerk doen het eten opeten en ik heb geloof ik twee seconden in een pan geroerd. Maar verder hebben de begeleiders het vooral gekookt (we waren ook weer met 26 man). Na het eten ging iedereen naar een café in Ubud. Cecilia en ik zijn lekker thuis gebleven en relaxen nu op het balkon met m&ms van lieve Suus! Het is echt heel leuk hoe goed ik het kan vinden met Cecilia. Zij gaat helaas maandag naar een andere locatie op een eiland om het turtle project te beginnen. Maar we hebben al afgesproken dat ik haar en het eiland kom bezoeken in een van de weekenden en dat we lekker samen naar de Gili eilanden gaan een weekend. Mijn weekenden worden trouwens nu al volgepland!

Woensdag
Alweer een heerlijke dag! Het gaat stukken beter, wat voel ik me vandaag gelukkig!! Ik heb weer heel goed geslapen. Wel word ik standaard om 6:00u ’s ochtends door de hanen, kippen en opkomende zon gewekt. Vervolgens draai ik me om, kan ik nog twee uurtjes slapen en ga ik rond 8u toch wel uit bed. Wat een verschil met Nederland! Om 10u kregen we vervolgens painting class. Ik vond het zo geweldig! Allereerst moesten we een voorbeeld uitkiezen, welke we vervolgens moesten overtrekken op een doek. Daarna waxten de vrouwen alle lijnen op het doek, waardoor bij het schilderen de kleuren niet zouden mixen. Erg handig! Vervolgens gingen we dus lekker schilderen. Ik vond het zo heerlijk, in de open lucht relaxed schilderen, verstand op nul! Ben benieuwd wat jullie van het resultaat vinden. Na de les zijn Cecilie en ik samen naar de supermarkt gelopen, natuurlijk op het heetste moment van de dag. Vervolgens heb ik voor een tientje een simcard gekocht met 5gb internet! Perfect, kan ik tenminste een beetje skypen. De wifi hier is namelijk erg slecht. Vervolgens hebben we onszelf ook nog getrakteerd op een oreo ijsje, wauw!! Zo lekker. Cecilie en ik deden rustig aan en waren net op tijd terug voor Balinese taalles. Na de Balinese les hebben we de rest van de avond op de balkonnetjes gezeten en gerelaxed!! Ik vind het super om met die meiden op het balkon te zitten en te kletsen en te snacken.

Donderdag
In de ochtend hebben we eerst de flower offering gedaan. Dat was echt super leuk!! Allereerst maakten we van bamboo een vierkante box. Vervolgens deden we verschillende bloemen in de box. Groen en een bepaald tekentje in het midden als symbool voor balans en het leven, en er omheen een blauwe bloem als symbool voor water, een gele bloem als symbool voor de aarde, een rode bloem als symbool voor vuur, en een witte of roze bloem als symbool voor de wind. Wat een mooi resultaat en onze flowering offers werden later die dag nog twee keer gebruikt! Na de lunch gingen we om 15u (het heetste moment van de dag, gelukkig waren er wat wolken) een wandeling maken. Eerst wandelden we door de rijstvelden, adembenemend mooi! Daarna wandelden we door een dorpje in de buurt. Vervolgens wandelden we door art village, het dorpje waar ze veel kunstwerken maken en verkopen. Hier mochten we nog binnen in een huis kijken, welke ook een galerij was. Erg indrukwekkend, aangezien er ook veel goud werd gebruikt om het huis te maken en de kunstwerken erg mooi waren. Een schilderij konden we voor 400 euro kopen, koopje! Vervolgens liepen we door allemaal heuvels terug naar Green Lion. Het leek een uren durende wandeling, we waren echt kapot na afloop. Maar uiteindelijk bleek het maar drie uurtjes te hebben geduurd.
Na de wandeling konden we meteen door naar het tweede office van Green Lion (de vrijwilligersorganisatie die alles regelt voor ons). Daar hielden ze een welkomst/afscheidsdiner. Hier werden eerst de namen van de nieuwe vrijwilligers opgelezen en vervolgens de namen van vrijwilligers die afscheid namen. Daarna hadden we een lopend buffet met heerlijk eten!! Er was kip op een stokje, rijst, satesaus, noedels met heerlijke knoflooksmaak en nog veel meer. Je kon zoveel eten als je wilde en er was ook heerlijke lemonjuice (weer eens wat anders dan water). En dat doen ze dus gewoon elke week op donderdag…. Heaven!!

Vrijdag
Ook vandaag weer een heerlijke dag gehad. Ik was wel een beetje chagerijnig ’s ochtends. We werden namelijk om 2:30 door de keihard blaffende honden en de luidruchtig thuiskomende Fransen gewekt. Ik had dus niet zo goed geslapen. Om 9u vertrokken we naar de Tirta Empul (tempel van het heilige water). We moesten hiervoor een uur in de taxi. Daar kan ik helaas niet zo goed mee overweg, door alle bochten, hellingen en dalen, dus ik voelde me niet zo lekker tijdens de rit. Gelukkig ging het niet verkeerd. Bij aankomst moesten we onze sarong omdoen om onze knieën te bedekken, ook had ik een t-shirt aan om mijn schouders te bedekken. Vervolgens gingen we de tempel zelf in. Hier hadden ze verschillende mooie open gebouwen met een grote stoel erin, elke gebouw voor een andere god. Deze gebouwen waren echt ontzettend versierd en er was waarschijnlijk een vermogen in geïnvesteerd. Het zag er dan ook erg mooi uit. Na de tempel bezochten we een grote vijver vol met super grote kooikarpers. Daar zou ik nooit tussen willen zwemmen… Verder is de tempel een belangrijke tempel voor fysieke en spirituele reiniging. Zo is er een bron met water met daar omheen een aantal baden waar de Balinese bevolking (en toeristen) zich wast om te reinigen. Dit gingen wij ook doen! Ik vond het echt een geweldige ervaring, zo proef je toch wel een belangrijk stukje cultuur van de Balinezen!! In het bad moesten we onze sarong omhouden en ons shirt aan (je mocht ook een hemd aan hebben, maar als je het echt goed wilde doen moesten ook je schouders bedekt zijn). Het water was erg koud, maar gelukkig was het buiten super warm (rond de 33 graden). De verkoeling was dus wel even een verademing. In de vijver stonden 12 beelden waar een grote straal water uit kwam naast elkaar. Vervolgens moesten we ons bij elk beeld reinigen. Eerst mocht je met de handen tegen elkaar een wens doen, vervolgens moest je drie keer je gezicht wassen, drie keer je haar wassen en als laatste je hele lichaam wassen door helemaal onder de straal te staan. En dat bij alle beelden! Het was ontzettend druk, dus het duurde lang. Maar het was mooi om mee te maken, en ik heb mooie wensen gedaan. Ik hoop dat ze allemaal uit komen!
Na de tempel reden we weer naar huis en konden we direct lunchen. Ik was ontzettend moe, dus ik deed lekker rustig aan. Om 15u hadden we een vrijwilligersbijeenkomst waarbij we zouden horen waar, met wie en aan welke kinderen we les zouden geven. Uiteindelijk bleek dat ik met Alissa, een vrouw uit New York les zal geven. Ik ben ontzettend blij met haar, want ik had haar al tijdens de introductieweek ontmoet en ze is een relaxte, rustige vrouw. Nu bleek eerst dat we aan de 3th grade (9-jarigen) les zouden geven, maar uiteindelijk hebben we met een ander koppel geruild en geven we nu les aan 5th grade (12-jarigen). Na de bijeenkomst hadden Alissa nog even gekletst en we kwamen nu al met hele goede ideeën en beloningssystemen.

Weekend:
Afgelopen weekend zijn we heerlijk naar Sanur beach gegaan met vier meiden. Dat is een uurtje met de taxi naar het oosten toe. We vertrokken zaterdagochtend en gingen zondagavond pas weer naar huis. Wat een heerlijk weekend! Beide dagen alleen maar op het strand gezeten en gezwommen in lekker lauw water. We waren allen alleen zo verbrand dat we zondag de hele dag onder de parasol hebben gezeten haha. Maar wat hebben we genoten!!
Vandaag is het maandag en begint mijn echte vrijwilligerswerk! Zo spannend en veel zin in!! We gaan zo onze introductieles voorbereiden en dan beginnen we vanmiddag! Ik heb er echt veel zin in. We worden om half twee met de taxi opgehaald en om twee uur begint de les. Afhankelijk van het aantal pauzes geef je 2,5 uur of 3 uur les. Over een paar dagen zal ik jullie laten weten hoe het les geven is geweest!!

Lieve groet, Lisa

Ps. Bedankt voor het lezen van mijn blog.


  • 13 April 2015 - 20:26

    Hans:

    Leuk verslag Lisa. Blijf genieten!

  • 13 April 2015 - 21:46

    Wesley:

    Hay Lisa,

    Wat dapper wat je allemaal meemaakt en als ik je verhalen lees leef ik echt met je mee, bedankt daarvoor! Heel veel succes en plezier met het lesgeven de komende week!

    Groet, Wesley

  • 14 April 2015 - 16:52

    Sita:

    Wat een mooie foto's!! En wat super dat je dit allemaal mag meemaken. It is once in a lifetime!
    Ik ben trots op mijn nichtje!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 30 Maart 2015
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 9427

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 02 Oktober 2017

Mijn tweede reis

02 April 2015 - 03 Augustus 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: