Een goede start ! - Reisverslag uit Legian, Indonesië van Lisa - WaarBenJij.nu Een goede start ! - Reisverslag uit Legian, Indonesië van Lisa - WaarBenJij.nu

Een goede start !

Blijf op de hoogte en volg Lisa

04 April 2015 | Indonesië, Legian

Beste familie en vrienden,

Op dit moment is het 19:08. Ik ben alweer ruim 1.5 dag op Bali.. En wat vind ik het geweldig!! Zo kleurrijk, warm en anders! Maar daarover straks meer.

Afgelopen donderdag was het dan eindelijk zo ver, ik vloog naar Bali! De dag daarvoor had ik pas om half 11 ’s avonds mijn backpack ingepakt (met behulp van mijn lieve moeder), niet zo’n succes kan ik je vertellen.. Om 1 uur lag ik pas in mijn bed en om 5:30 stond de wekker alweer. Volgens mij heb ik dankzij dit korte nachtje wél een erge jetlag kunnen voorkomen. Ik was namelijk zo moe dat ik in het vliegtuig gewoon op de Balinese tijd kon slapen.
Anyway, het afscheid. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet van afscheid nemen hou…. Desondanks had ik een super afscheidscomité: namelijk mijn ouders, broer en vriendinnen. Voor vertrek kreeg ik nog allemaal kleine cadeaus, waaronder een hangportemonnee (ontzettend blij mee, bedankt lieve tante!), foto’s, een dagboekje. Ook kreeg ik van vier dierbare personen drie hangertjes met Christoffel erop, de beschermheilige voor de reiziger. Ben ik erg blij mee en zoals ze zeggen: “three times is a charm”. Weten we tenminste zeker dat ik goed beschermd zal worden.
Mijn vlucht is verder goed gegaan. Ik vloog eerst met Singapore Airlines naar Singapore. De vlucht duurde ongeveer 12 uur, wat ik wel ontiegelijk lang vond, maar desondanks ging de tijd super snel. Rond 13:00 kreeg ik al avondeten en midden in de nacht kreeg ik weer ontbijt (wat deels warm was) en vervolgens kreeg ik tijdens mijn volgende vlucht weer ontbijt (ook weer deels warm). Het eten was wel aardig. Ik weet niet meer precies wat ik wanneer kreeg, In ieder geval veel rijst en ook een keer noodles. Voor mij een beetje teveel van het goede. Er zaten overigens wel heerlijke toetjes bij . Ik heb verder veel geslapen, een film gekeken en naar het onweer (ergens naast ons in de lucht) zitten kijken. Tot slot heb ik geprobeerd om Indonesisch te leren, dat kon ook op het tv’tje! Ik kan nu al tot vijf tellen (nul, satu, dua, tiga, empar, lima). De rest heb ik maar in mijn reisboekje opgeschreven, dan kan ik het altijd nog in mijn hoofd stampen.

Aangekomen op Singapore ging ik maar direct op zoek naar mijn overstap. Via een apparaat kon mij echter super duidelijk uitgelegd worden hoe ik bij mijn gate kwam, erg handig. Ik moest via een treintje helemaal naar de andere terminal. Ook al zo handig, dat treintje! Vervolgens was ik uiteindelijk weer zo snel bij mijn gate dat ik nog ruim drie uur moest wachten. Vlakbij mijn gate vond ik echter een ruimte met ligbedden (!!) (net als bij het zwembad), waar ik dus lekker op kon relaxen, en er was wifi. Door middel van appen en serie kijken ging de tijd dan ook super snel!

Mijn volgende vlucht naar Bali vloog echt voorbij. Ik kwam naast een leuk meisje te zitten met wie ik het goed kon vinden. We hebben bijna de hele reis gekletst. Binnen no time waren we dus alweer geland op Bali! Hartstikke leuk, want vanuit de lucht viel zelfs al op dat het super kleurrijk was! Overal zag je een superblauwe zee, supergroene bomen of gekleurde gebouwen met mooie rieten daken. Ook op het vliegveld liep vervolgens alles voorspoedig. Aangezien ik mijn visum al in Nederland geregeld had kon ik zo een hele rij overslaan en bij de volgende rij werd mijn visum gelukkig gewoon geaccepteerd (toch altijd even een spannend momentje). Vervolgens werd ik door een jongen van het hotel opgehaald, stond hij me tussen alle andere mensen te begroeten met een boordje met mijn naam. Zo cool .

Aangekomen in het hotel werd ik naar mijn “kamer” gebracht. Ontzettend mooi! Kamer tussen aanhalingstekens, omdat het echt geen standaard Europees hotelkamer-versie was. Ik heb mijn eigen trap buiten naar mijn balkon met de deur naar mijn kamer. De deur is zeker geen standaard deur (zie de foto), hij moet van buitenaf met een gewoon slotje op slot gedaan worden en van binnenuit kon ik een soort van plank voor de deur schuiven en haakjes de grond in doen. Kwam me eerst niet zo veilig over, maar dat viel uiteindelijk gelukkig wel mee. Mijn kamer is erg mooi! 54 vierkante meter met een heel mooi bed en een grote badkamer. Ben echt erg blij dat ik dit hotel van te voren heb geboekt. Eenmaal in mijn kamer voelde ik mij zo moe, warm en vies dat ik me even erg rot en alleen voelde. Ik ben even een half uurtje gaan slapen en vervolgens maar op pad gegaan. Ik voelde me gelukkig al gauw beter. Eerst ben ik het zwembad gaan bekijken en daar even wezen chillen, vervolgens ben ik op zoek gegaan naar het strand! Mooi strand met hele hoge golven en veel surfers. Na daar even lekker op het zand te hebben gezeten ben ik naar het hotel terug gegaan en heb ik daar heerlijk gegeten! Het was simpel maar o zo lekker: wat patatjes met een kipburger en worteltjes, bloemkool en sperziebonen. Normaal houd ik niet zo van wortelen, maar nu zat er echt een heerlijk smaakje aan. Alsof ze er een gekruide olie overheen hadden gegooid. Dat was echt smullen. Het was ondertussen al donker en ik zat buiten. Deet werkt dus als de brandweer, want ik heb er geen muggenbulten bijgekregen! Of er waren geen muggen. Ik denk het eerste. Na het eten ben ik weer naar mijn kamer gegaan en vervolgens op tijd naar bed.

Vandaag heb ik een heerlijk dagje achter de rug. Eerst lekker uitgeslapen en ontbeten (er stond wéér warm eten op het buffet, wat hier natuurlijk heel normaal is, maar ik was blij toen ik ook gewoon de ordinaire toast ontdekte). Vervolgens ben ik naar het strand gelopen zodat ik daar de hele dag kon relaxen. Daar ontmoette ik een meisje, Emily, waarmee ik de hele middag ben opgeschoten. Contact leggen ging me met haar wel heel erg gemakkelijk af. We hebben bijna de hele middag onder de parasol gelegen, want vol op in de zon was het echt veel te warm. Ook heb ik lekker gezwommen. Ik verwachtte dat het water wat frisjes zou zijn, maar het was echter lekker lauw! De stroming was wel sterk, aangezien de golven zo hoog waren. Persoonlijk vond ik het wel jammer dat er steeds verschillende Balinese mensen frequent kwamen vragen of we nog een selfiestick, een horloge, sigaretten, een ijsje, een massage etc. wilden hebben. Sommigen bleven ook echt aandringen. Gelukkig kan ik heel goed nee zeggen. Aan het einde van de middag besloten we samen wat te eten bij een eettentje in de hoofdstraat. Voor €2,50 had ik wat te drinken en een avondmaaltijd die ik niet op kreeg, super!!

Na het typen van dit verhaal ga ik me weer vertoeven in mijn kamer en op tijd naar bed. Morgen heb ik namelijk een hele spannende dag! Om 13:00 word ik opgehaald en naar mijn vrijwilligershuis gebracht. Ik ben erg benieuwd hoe het er daar uitziet, op wat voor kamer ik kom en met wie (het kunnen vijf andere vrijwilligers zijn of minder) en hoe snel ik daar weer kan wennen. Vervolgens start maandag mijn introductieweek. Als het goed is krijg ik dan onder andere Balinese kookles, Balinese taalles (!), een tour door Bali en een meditatieles. Ik ben erg nieuwsgierig! Aan het eind van de week zal ik jullie laten weten hoe de eerste week ervaren is!

Tot dan!


Groetjes Lisa en een dikke knuffelkus voor het thuisfront!

  • 04 April 2015 - 16:06

    Gudo:

    Ha Lisa,

    Klinkt als een mooi begin van je reis! Veel plezier en een vrolijk pasen.

    P.s. Deet is inderdaad echt een wondermiddel!

    Groetjes,

    Gudo

  • 04 April 2015 - 16:51

    Wij Hoekstra-Nieman:

    Wat fijn dat je zo'n goede start hebt gehad. Wij zijn wel een klein beetje jaloers..... wat betreft de introductieweek, let goed op bij de kookles.....kun voor ons koken als je weer thuis bent... veel plezier en tot op de skype. Dikke knuffel.

  • 04 April 2015 - 17:05

    Jeanell:

    Hallo schatje, wat leuk dat we kunnen lezen hoe het met je gaat. Ik ben zo trots op jou, dat je dit doet!! En genieten he!!! Liefs Jeanell

  • 04 April 2015 - 22:58

    Sita Hoekstra:

    Hè Lisa je start is goed. Ga zo door ik ben benieuwd naar je verhalen en zal je dan ook
    Zeker volgen. Dikke knuffel van mij Sita.

  • 05 April 2015 - 14:11

    Hans:

    Leuk verhaal! blijf schrijven

  • 06 April 2015 - 12:53

    Alice:

    Ha lisa, ik zag je net via Skype, stoere dame!
    Lekker een weekje wennen, zou ik zeggen. Net als je eten proeft.......
    Ook maar je omgeving proeven....
    Succes joh
    Liefs
    Alice

  • 06 April 2015 - 19:48

    Syl:

    Hey Lisa,

    nu heb ik begrepen dat ik geen ww nodig heb om dit te lezen hahaha...
    mooi verhaal, ik ben intussen ook benieuwd hoe je introweek gaat...
    :-)
    X Syl

  • 11 April 2015 - 14:04

    Ankie:

    Hoi Lisa, wat ontzettend leuk om jouw avontuur op deze manier een beetje te kunnen meemaken!
    Ik zal je zeker blijven volgen! Take care !! Liefs, Ankie



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 30 Maart 2015
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 9426

Voorgaande reizen:

01 Juni 2016 - 02 Oktober 2017

Mijn tweede reis

02 April 2015 - 03 Augustus 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: